آشنایی با رویکرد کتاب بهتر
معرفی کتاب کار تازهای نیست و فضای
مجازی اطلاعات خوبی در اختیار کاربران قرار میدهد اما نوع عرضه مشخصات کتاب و دستهبندی
آن با ایده آلها در این زمینه فاصله دارد و جنبه تبلیغیاش بر وجه تربیتی آن غالب
است.
از این منظر جای خالی یک منظومه کامل که شامل کتابهایی در زمینههای مختلف که
ارزشهای ادبی و هنری آن در جلوهای متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی بروز کرده و برای
گروههای مختلف سنی کودک، نوجوان و بزرگسالان و حتی نوسوادان و یا فرهیختگان قابلاستفاده باشد و بتواند یک سیر مطالعاتی
منسجم را پیش روی مخاطب بگذارد، خالی است.
این مسئله ازآنجهت قابلتأمل است که توجه
داشته باشیم تنها ترویج کتابخوانی کافی نیست و شایسته است مخاطب متناسب با سلیقه
و نیاز فرهنگی خود در راستای تعالی همهجانبهاش به سراغ قفسه کتابها برود تا سعی
در پیشبرد یک زمینه سقوط در بعد دیگر شخصیت افراد را موجب نشود. هنگامیکه جامعه
را به کتابخوانی دعوت میکنیم، رها کردنش در دریایی از اخبار و اطلاعات درباره
چارهساز نیست؛ مخاطب باید بداند از کجا شروع کند و چگونه ادامه دهد تا دچار حیرت
و سردرگمی نشود و انگیزهاش برای کتابخوانی به بیشتر دانستن ختم نشود بلکه به
دنبال فراهم کردن مبنایی برای تشخیص درست و غلط در عرصههای مختلف زندگی باشد و
بتواند ارتباط میان موضوعات متفاوت را کشف و تصوری یکپارچه از زندگی و آنچه برایش
رخ میدهد، ایجاد کند. از این جهت میباید با نگاهی دوباره به کتابها از منظر
تربیتی آن را واکاوی نمود و نقش هرکدام را در کمکی که میتواند برای پیشبرد
مخاطب در نقشه جامعی که اسلام برای تربیت یک انسان صالح در نظر دارد، سنجید و در معرض
دید مخاطب قرار داد. در طرح حاضر ارائه مشخصات هر کتاب در چند بخش کلی صورت پذیرفته است:
یکم: دانستنیها
در این بخش اطلاعاتی درباره
نویسنده، ناشر و مراحل نگارش و نشر در قالب جدول و توصیفی در مورد اثر ارائه میشود
تا مخاطب دریک نگاه کتاب را بشناسد و کنجکاوی طبیعی وی درباره آنچه پیش روی دارد، پاسخ یابد.
در این بخش کلیت موضوع و ارزشهای
هنری، و انقلابی اثر و نقش تربیتی آن بررسی خواهد شد و در دو بخش فرازها و فرودها به
نکات مثبت و منفی آن پرداخته و نقش این کتاب در سیر مطالعاتی طراحیشده و حرکت تکاملی
خوانندهاش لحاظ خواهد شد و در آخر از مخاطب میخواهد تا از نگاه خود اثر را معرفی
کند و نکات قوت و ضعف آن را با دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارد. این بخش که از نگاه
شما نام دارد، بهمرور میتواند منبع مستقل و ارزشمندی برای سنجش کتابها باشد. این
بخش درواقع مهمترین و اصلیترین بخش معرفی کتاب است که اهداف طرح را تأمین میکند.
سوم: چند خط خواندنی
در این بخش مطالبی از متن کتاب که نقل آن
باعث آشنایی اجمالی مخاطب با شیوه نگارش و جذابیتهای آن میشود خواهد آمد تا مخاطب
نظیر آنچه در یک فروشگاه کتاب انجام میدهد، کتاب را تورق کندو با آن احساس بیگانگی
نکند.
چهارم: چه میتوان
کرد
در این بخش استفادهای که میتوان از این
اثر برای یک طرح فرهنگی انجام داد، بیان خواهد شد. در صورت امکان برگزاری مسابقه کتابخوانی
سؤالات طراحیشده قرار خواهد گرفت.
در این بخش، مصاحبه با راوی کتاب
یا نویسنده، اظهارات اهالی فرهنگ درباره کتاب نقل میشود و در صورتی که رهبر
انقلاب توصیه یا تقریظی بر کتاب داشته باشند، در بخش حاشیهای که متن شد به آن
پرداخته خواهد شد. همچنین اگر کتاب صوتی اثر یا فیلم و پویانماییای از آن تولید
شده باشد، دسترسی مخاطب به آن میسر خواهد شد.
شایانذکر است امکان خرید مجازی
کتاب نیز در مواردی فراهم شده است.
راستی، در همه این موارد فقط ادعا کردیم تا نظر خودمان را روشن کنیم! محتاج محتوا و تولیدات شما هستیم؛ همانگونه که محتاج نقد و نظر و پیشنهادهای شماییم.